Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi
Posted by
Unknown
at
09:15
Sunday 12 August 2012
Arus globalisasi tanpa sempadan turut membawa perubahan dalam pendidikan. Perubahan pendidikan dapat dilihat dari aspek kurikulum. Antara perubahan yang berjaya dilaksanakan ialah kewujudan Sekolah Bestari. Kewujudan sekolah ini berteraskan proses pengembangan dan pemupukan pembelajaran dengan menggunakan komputer dan multimedia.Pemupukan secara tidak langsung ini akan mendedahkan kepada murid bahawa kepenggunaan teknologi pada masa kini merupakan perkara yang sangat penting. Perubahan lain ialah penggunaan komputer peribadi dan persekitaran Local Area Network (LAN). Guru berfungsi sebagai penerima maklumat sesuatu bahan kurikulum dan pembelajaran daripada luar dan kemudian menyalurkannya kepada pelajar. Hal ini memudahkan murid dan guru mengakses maklumat yang diperlukan dengan mudah dan cepat. Perubahan berikutnya ialah program Smart Lab.Program ini menggunakan jaringan komputer bagi membolehkan pelajar mengakses ilmu dan maklumat daripada pelbagai sumber dengan guru berfungsi sebagai pemandu, pelayar dan pemudahcara.Melalui program ini murid akan lebih terkesan dengan pembelajaran yang dijalankan. Murid akan lebih berminat dengan pembelajaran harian.Seterusnya program yang dirangka merupakan Projek Sekolah Vista. Projek ini mengandungi perisian aplikasi bagi pengurusan bilik darjah untuk pengajaran dan pembelajaran. Ini bagi membolehkan guru menguruskan bilik darjah dengan berkesan dan memberi peluang kepada pelajar berkomunikasi secara elektronik. Ini akan mendedahkan kepada murid tentang pengaplikasian teknologi. Penyampaian pembelajaran akan menjadi lebih mudah dan tersusun dengan menggunakan perisian teknologi ini.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
BLOG PILIHAN
- Bab 5 : Inovasi dan Perubahan Dalam Pendidikan ( Reka Bentuk Resos dan Reka Bentuk Pentaksiran dan Penilaian )
- Bab 6 : Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan ( Adaptasi Pelbagai Emosi dan Perubahan )
- Bab 1 : Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa ( Kepelbagaian Budaya dan Pengaruh Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
- Bab 6 : Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan ( Inovasi dan Perubahan Dalam Pendidikan )
- Bab 3 : Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid ( Langkah-langkah Menangani Masalah Gangguan Emosi di Kalangan Murid)
- Bab 2 : Guru dan Perundangan ( Gejala Sosial dan Tatakelakuan Tatatertib Pegawai Awam 1993 )
- Bab 3 : Tekanan Emosi Dalam Kalangan Guru
- Bab 2: Guru dan Perundangan (Akta 1996)
JARINGAN UTAMA
BERITA SEMASA
Total Pageviews
Categories
- Cabaran dan Kesan UNESCO (1)
- CABARAN GURU DALAM GLOBALISASI PENDIDIKAN (1)
- Definisi Globalisasi (1)
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi (1)
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO (1)
- Konsep Globalisasi (2)
- Persediaan Menghadapi Globalisasi (1)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi (1)
- Sekadar Renungan Bersama (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Internet ) (1)
- Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
Popular Posts
-
Dalam era globalisasi ini, wujud juga impak-impak yang memberi faedah dalam kehidupan seharian. Antara impak positif yang boleh diperkatakan...
-
Globalisasi bermaksud suatu proses mengetepikan sekatan untuk mewujudkan dunia terbuka dan tanpa sempadan. Proses ini membabitkan pengaplika...
-
Buku 1 )Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah ( 2010 ), Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru. Oxford Fajar,Sela...
-
Arus globalisasi tanpa sempadan turut membawa perubahan dalam pendidikan. Perubahan pendidikan dapat dilihat dari aspek kurikulum. Antara pe...
-
Konsep globalisasi menekankan proses penyingkiran sekatan atau batasan bagi mewujudkan sebuah negara yang terbuka dan tanpa sempadan. Konsep...
-
1) http://mazlan66.wordpress.com/2009/05/25/kesan-globalisasi-terhadap-bidang-pendidikan-di-negara-ini/ 2) http://cheguabbas.blogspot.com/20...
-
1 ) Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah ( 2010 ), Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru. Oxford Fajar,Selangor Daru...
-
1 )http://www.scribd.com/doc/58532793/EDU-3109 2 )http://www.scribd.com/doc/58532290/Guru-Dan-Cabaran-Semasa-Bab-1 3 )http://www.ipbl.edu.my...
About Me
Powered by Blogger.
Labels
- Cabaran dan Kesan UNESCO (1)
- CABARAN GURU DALAM GLOBALISASI PENDIDIKAN (1)
- Definisi Globalisasi (1)
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi (1)
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO (1)
- Konsep Globalisasi (2)
- Persediaan Menghadapi Globalisasi (1)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi (1)
- Sekadar Renungan Bersama (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Internet ) (1)
- Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
Blog Archive
-
▼
2012
(21)
-
▼
August
(21)
- Sekadar Renungan Bersama...
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( I...
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( B...
- Cabaran dan Kesan UNESCO ( Multiflow Maps )
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO ( Bubble Maps )
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (Bubble Maps)
- Tonggak Pendidikan UNESCO ( Tree Maps )
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet )
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku )
- Persediaan Menghadapi Globalisasi ( Multi Flow Maps )
- Cabaran Guru Dalam Globalisasi Pendidikan
- Cabaran Guru Dalam Globalisasi Pendidikan (Tree Map)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi
- Perubahan Kurikulum dalam Arus Globalisasi ( Brace...
- Impak Positif dan Negatif Globalisasi
- Impak Positif dan Negatif Globalisasi ( Double Bub...
- Konsep Globalisasi
- Konsep Globalisasi ( Circle Maps )
- Definisi Globalisasi
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi
- ..Selamat Datang Ke Blog Kami..
-
▼
August
(21)
0 comments:
Post a Comment