Impak Positif dan Negatif Globalisasi
Posted by
Unknown
at
07:55
Sunday 12 August 2012
Dalam era globalisasi ini, wujud juga impak-impak yang memberi faedah dalam kehidupan seharian. Antara impak positif yang boleh diperkatakan ialah kebolehan berkomunikasi. Melalui zaman globalisasi yang hebat ini kita boleh berkomunikasi antara satu sama lain walaupun dalam jarak yang jauh. Kecanggihan teknologi yang diketengahkan mampu memberi faedah kepada manusia. Ciptaan pelbagai yang begitu canggih mampu mendekatkan sesuatu perjalanan atau sebagainya. Globalisasi juga akan meningkatkan kesediaan kognitif dimana apabila berada di ambang globalisasi, maka individu akan berlumba-lumba meningkatkan dapatan ilmu bagi setanding dengan pencapaian era semasa. Maka tidak hairanlah jika masa kini makin ramai individu yang proaktif dilahirkan. Kesan positif lain ialah pembelajaran sepanjang hayat. Ini bermakna individu belajar untuk masa hadapannya. Pembelajaran secara berterusan ini menjamin masa hadapan individu yang berfikiran terbuka. Impak seterusnya ialah menjadikan rakyat sebagai warganegara yang bertanggungjawab. Warganegara yang bertanggungjawab akan memastikan arus globalisasi yang berlaku tidak mencemarkan nilai-nilai norma masyarakat setempat. Individu yang mempunyai nilai jati diri akan memastikan globalisasi yang berlaku tidak akan mengheret sekali nilai-nilai murni dan sensitiviti masyarakat. Globalisasi juga akan mencetuskan kemahiran teknologi yang baru. Kemahiran teknologi yang baru atau inovasi ini merupakan perkara yang sangat penting dalam memberi persaingan yang hebat antara negara-negara membangun lain. Kemahiran teknologi yang ada pada sesebuah negara menjadi kayu ukur kepada negara lain berkenaan kemajuan negara tersebut. Namun begitu, arus globalisasi juga mempunyai impak negatif. Impak ini seharusnya dielakkan bagi menjamin keamanan sejagat. Antara impak negatif yang sering kita dengar berkenaan globalisasi ini ialah penggunaan teknologi yang tidak terkawal. Apabila hal ini berlaku maka akan wujud persengketaan seperti peperangan dan sebagainya. Teknologi digunakan kepada tempat yang tidak sepatutnya. Ini perlu dielakkan agar dunia akan sentiasa aman. Impak negatif yang lain ialah pengkomersilan pendidikan. Pengkormesilan pendidikan seperti jualan ilmu di laman maya. Ilmu yang diberi bukan untuk sesuatu yang hakiki tetapi ianya bertujuan untuk mengaut keuntungan peribadi. Seterusnya ialah penularan kes-kes jenayah siber. Perkara ini sering berlaku kerana ada individu yang sanggup berbuat demikian bagi mencari keuntungan berlipat ganda dengan cara yang mudah. Ramai yang akan tertipu dengan penggunaan propaganda yang menarik tetapi memerangkap diri. Kita perlu menjauhkan diri dengan pelbagai kes jenayah siber seperti skim cepat kaya dan sebagainya agar tidak menyesal dikemudian hari. Impak negatif lain ialah manusia lebih mengharapkan kecekapan teknologi daripada kecekapan diri sendiri. Sikap kebergantungan ini semakin hari semakin serius. Banyak mesin yang dicipta bagi menggantikan kudrat manusia. Harus diperingatkan disini bahawa tidak semua kerja atau beban perlu diselesaikan dengan menggunakan mesin atau robot. Sikap sebegini akan lebih membuat manusia malas dan tidak peka terhadap sesuatu perkara. Melalui globalisasi juga impak negatif ketara dilihat pada negara-negara yang mundur. Ini kerana kurangnya faktor jaringan perhubungan atau teknologi melingkungi negara tersebut. Akibatnya, negara ini saling ditindas oleh negara yang lebih membangun.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
BLOG PILIHAN
- Bab 5 : Inovasi dan Perubahan Dalam Pendidikan ( Reka Bentuk Resos dan Reka Bentuk Pentaksiran dan Penilaian )
- Bab 6 : Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan ( Adaptasi Pelbagai Emosi dan Perubahan )
- Bab 1 : Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa ( Kepelbagaian Budaya dan Pengaruh Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
- Bab 6 : Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan ( Inovasi dan Perubahan Dalam Pendidikan )
- Bab 3 : Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid ( Langkah-langkah Menangani Masalah Gangguan Emosi di Kalangan Murid)
- Bab 2 : Guru dan Perundangan ( Gejala Sosial dan Tatakelakuan Tatatertib Pegawai Awam 1993 )
- Bab 3 : Tekanan Emosi Dalam Kalangan Guru
- Bab 2: Guru dan Perundangan (Akta 1996)
JARINGAN UTAMA
BERITA SEMASA
Total Pageviews
Categories
- Cabaran dan Kesan UNESCO (1)
- CABARAN GURU DALAM GLOBALISASI PENDIDIKAN (1)
- Definisi Globalisasi (1)
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi (1)
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO (1)
- Konsep Globalisasi (2)
- Persediaan Menghadapi Globalisasi (1)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi (1)
- Sekadar Renungan Bersama (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Internet ) (1)
- Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
Popular Posts
-
Dalam era globalisasi ini, wujud juga impak-impak yang memberi faedah dalam kehidupan seharian. Antara impak positif yang boleh diperkatakan...
-
Globalisasi bermaksud suatu proses mengetepikan sekatan untuk mewujudkan dunia terbuka dan tanpa sempadan. Proses ini membabitkan pengaplika...
-
Buku 1 )Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah ( 2010 ), Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru. Oxford Fajar,Sela...
-
Arus globalisasi tanpa sempadan turut membawa perubahan dalam pendidikan. Perubahan pendidikan dapat dilihat dari aspek kurikulum. Antara pe...
-
Konsep globalisasi menekankan proses penyingkiran sekatan atau batasan bagi mewujudkan sebuah negara yang terbuka dan tanpa sempadan. Konsep...
-
1) http://mazlan66.wordpress.com/2009/05/25/kesan-globalisasi-terhadap-bidang-pendidikan-di-negara-ini/ 2) http://cheguabbas.blogspot.com/20...
-
1 ) Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah ( 2010 ), Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru. Oxford Fajar,Selangor Daru...
-
1 )http://www.scribd.com/doc/58532793/EDU-3109 2 )http://www.scribd.com/doc/58532290/Guru-Dan-Cabaran-Semasa-Bab-1 3 )http://www.ipbl.edu.my...
About Me
Powered by Blogger.
Labels
- Cabaran dan Kesan UNESCO (1)
- CABARAN GURU DALAM GLOBALISASI PENDIDIKAN (1)
- Definisi Globalisasi (1)
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi (1)
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO (1)
- Konsep Globalisasi (2)
- Persediaan Menghadapi Globalisasi (1)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi (1)
- Sekadar Renungan Bersama (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Buku ) (1)
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( Internet ) (1)
- Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (1)
Blog Archive
-
▼
2012
(21)
-
▼
August
(21)
- Sekadar Renungan Bersama...
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( I...
- Sumber Rujukan Tajuk Tonggak Pendidikan UNESCO ( B...
- Cabaran dan Kesan UNESCO ( Multiflow Maps )
- Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO ( Bubble Maps )
- Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO (Bubble Maps)
- Tonggak Pendidikan UNESCO ( Tree Maps )
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Internet )
- Sumber Rujukan Tajuk Globalisasi ( Buku )
- Persediaan Menghadapi Globalisasi ( Multi Flow Maps )
- Cabaran Guru Dalam Globalisasi Pendidikan
- Cabaran Guru Dalam Globalisasi Pendidikan (Tree Map)
- Perubahan Kurikulum Dalam Arus Globalisasi
- Perubahan Kurikulum dalam Arus Globalisasi ( Brace...
- Impak Positif dan Negatif Globalisasi
- Impak Positif dan Negatif Globalisasi ( Double Bub...
- Konsep Globalisasi
- Konsep Globalisasi ( Circle Maps )
- Definisi Globalisasi
- Hasil Pembelajaran Subtajuk Globalisasi
- ..Selamat Datang Ke Blog Kami..
-
▼
August
(21)
0 comments:
Post a Comment